"Otvorene musíme povedať, že už máme skúsenosti z minulosti.
Napríklad, keď na mestá prešli zadlžené štátne nemocnice. Pol roka nato
umožnila novela exekútorského zákona, že exekútor môže siahnuť na
majetok samospráv. A tak mali mestá dilemu, či zobrať úver, splatiť dlh
za štát alebo predať to pod tlakom exekútora súkromníkovi," priblížil Kaliňák.
ZMOS deklaruje, že na problém poukazuje pomerne dlho a napriek
vyjadreniam podpory zo strany niektorých členov vlády doposiaľ nebola
naformulovaná komplexná pomoc. "Musíme si uvedomiť, že problém neriešením môže znásobiť ďalšie," upozornil Kaliňák.
Združenie už v apríli 2020 žiadalo štát o podporu komunálnych firiem s
tým, že ide o štandardné podnikateľské subjekty a vzťahujú sa na ne
všetky práva a povinnosti ako na ostatné firmy. "Avšak v pozícii
podanej pomocnej ruky sú na druhej koľaji. A to napriek tomu, že v
mestách a obciach zabezpečujú verejnoprospešné činnosti, pomáhajú
udržiavať zamestnanosť, garantujú kvalitu verejných služieb a rovnako
ako ostatné podnikateľské subjekty striktne postupujú podľa Obchodného
zákonníka so všetkými rizikami s tým spojenými," upozornil v tom čase ZMOS.
Prevádzkovatelia MHD v mestách Bratislava, Košice, Prešov a Žilina
upozorňujú, že situácia vo verejnej doprave je po januári kritická a bez
pomoci od štátu môže prísť k rušeniu liniek a k prepúšťaniu. Výpadok
tržieb v dôsledku koronakrízy označili za enormný. Zástupcovia
zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku zároveň v utorok (2. 3.)
zverejnili vyhlásenie, kde varujú pred štrajkovou pohotovosťou. Štát
žiadajú, aby v plnom rozsahu finančne pomohol ich podnikom a kompenzoval
výpadok príjmov spôsobený pandémiou.
Ministerstvo dopravy trvá na svojom stanovisku, že nemôže pomôcť
dopravným podnikom na Slovensku kompenzovať výpadok ich príjmov. "Ide
o dopravné podniky mesta, kde ministerstvo dopravy nemá žiadne
akcie/podiel, preto nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené finančné
prostriedky na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD," uviedol pre TASR hovorca ministerstva Ivan Rudolf.